Werkzoekenden hebben vaak geen idee waar ze aan beginnen. Voor hen vier tips om een goed doordacht sollicitatieplan op te stellen.

1. Kijk naar jezelf

Stel jezelf in het beginsel een drietal vragen:

  • Wie ben ik?
  • Wat kan ik?
  • Wat wil ik?

Alleen wanneer je deze helder en goed onderbouwt hebt, kun je pas op zoek gaan. Doe je dit niet, dan heb je enerzijds weinig te vertellen in een sollicitatie en anderzijds schiet je met hagel op allerlei potentieel interessante vacatures. Maar je schiet nergens gericht op.

2. Maak het concreet

Bepaal jouw koers. Wat wil je en wie ga je daarvoor nodig hebben? Zoek bedrijven en vacatures die voldoen aan jouw wensen. Zoek mensen die je verder kunnen helpen in je zoektocht. Ga als een keiharde salestijger te werk en maak een lijst van iedereen die je kan helpen bij het beantwoorden van de vraag ‘Wat wil ik?’.

3. Stel doelen

Zet jezelf voor het blok. Maak een schema waarin je jezelf uitdaagt die mensen te benaderen. Ik ken er maar weinig die ‘sales’ echt leuk vinden en al helemaal niet wanneer je iemand moet vragen ‘jou te helpen’. Maar je zult het toch moeten gaan doen. Stel doelen en koppel er een beloning aan. Je ‘home made targets’. Wanneer je ze behaalt, mag je jezelf best belonen. Dat ene lekkere speciaalbiertje of die fruitshake wanneer jij een van je targets hebt behaald.

4. Vraag om feedback

Wanneer je een lijst met misschien wel dertig mensen hebt samengesteld, moet je er niet van uitgaan dat je bij de eerste direct beet hebt. Zie het als netwerken, een proces om stappen te nemen én te groeien. Vraag daarom na ieder gesprek om feedback en blijf daardoor groeien. Op die manier kom je iedere keer een stapje dichter bij je uiteindelijke doel. Die ene droombaan.

Lees meer>