Elk cv is persoonlijk en uniek. Maar de overeenkomst is dat ze allemaal één doel hebben: het trekken van de aandacht van de recruiter. Dit kan op verschillende manieren. Hieronder passeren verschillende soorten cv’s de revue.

 

Indeling volgens chronologie

De meeste cv’s worden opgesteld in een antichronologische volgorde. Dat wil zeggen dat je meest recente werkzaamheden bovenaan staan en dat je vervolgens terugwerkt in de tijd. Dit vergemakkelijkt het werk van de recruiter, aangezien hij meteen een beeld krijgt van waar jij je op dit moment professioneel gezien bevindt.

Een indeling op datum valt aan te raden voor mensen die een vrij constante en rechtlijnige loopbaan hebben gehad, waarin ze steeds een stapje gegroeid zijn. Als je voor deze opmaak kiest, zorg er dan voor dat je zeker geen enkel gat laat vallen in het verloop van je werkleven, want dit zal alleen maar vragen oproepen. Heb je toch een gat, geef daar dan een goede reden voor (bijvoorbeeld een wereldreis). Vergeet ook niet dat je de antichronologische volgorde ook binnen de andere onderdelen moet aanhouden om de consistentie van je cv te bewaren.

Als je carrière geen logisch of rechtlijnig pad gevolgd heeft, kun je je cv beter gaan ordenen volgens je bekwaamheden of talenten. Het voordeel van deze aanpak is dat je gemakkelijker een overzicht kunt geven van wat jouw vaardigheden zijn. Dit kun je dan gaan afstemmen op het soort functie waarvoor je solliciteert. Deze indeling is aan te raden voor mensen die een eerder chaotisch werkverleden hebben, die een tijdje werkloos geweest zijn of die verschillende banen uitgeoefend hebben voor een zelfde werkgever. Deze optie weerhoudt je natuurlijk niet om de grootste fasen van je carrière of van je opleiding in volgorde weer te geven. Je kunt hier bijvoorbeeld de antichronologische volgorde gebruiken om het geheel leesbaar te maken.

Digitaal cv
Een heel ander soort cv is de digitaal cv. Dit type wint steeds meer aan populariteit. Niet alleen bij de werkzoekende maar ook bij de recruiter. Volgens een onderzoek van het Engelse recruitmentbureau Reed bleek dat 78 procent van de 400 ondervraagde recruiters de voorkeur geeft aan een kandidaat met een digitaal cv, indien er sprake is van gelijke geschiktheid. Tweederde zegt een voorkeur te hebben voor kandidaten met digitale cv’s als er geselecteerd moet worden voor een sollicitatiegesprek.

Zowel praktische als emotionele redenen liggen ten grondslag aan de keuze voor een cv per e-mail. Recruiters zeggen dat het veel sneller en efficiënter is om digitale cv’s te behandelen. Daarnaast menen de recruiters dat iemand met een digitaal cv aangeeft met de tijd mee te gaan. Papieren cv’s wekken de indruk dat de kandidaat niet goed met computers kan om gaan, aldus eenderde van de ondervraagden.
Een digitaal cv heb je in twee soorten: een cv via e-mail of een cv die is ingevuld via een vacaturesite.

E-mail
Met een cv per e-mail wordt bedoeld dat je je cv die je met een tekstverwerker hebt gemaakt eenvoudig als attachment per e-mail verstuurt. Je kunt dit gewoon in een Word-bestand doen, maar bijvoorbeeld ook als pdf-bestand met Acrobat Reader. Een cv per e-mail heeft als voordeel dat het versturen een stuk sneller gaat. Daarnaast zeggen veel recruiters dat een digitaal cv aangeeft dat een werkzoekende met de tijd meegaat.

Vacaturesite
Een andere vorm van een digitaal cv is de cv die je op de diverse vacaturesites kunt invullen. Hierbij is er meestal een standaard opmaak die je alleen maar hoeft te volgen. Werkzoekenden vinden het soms vervelend dat ze al die vragen moeten invullen, maar het grote voordeel is dat een recruiter nu heel snel een indruk van diegene kan krijgen, maar vooral ook eenvoudig op trefwoord kan zoeken. Doordat alle online cv’s dezelfde opmaak hebben, maakt het het zoeken voor de recruiter naar een geschikte kandidaat veel eenvoudiger. En snelheid en eenvoud is wat de recruiter nodig heeft.

Tips voor het opstellen van een curriculum vitae
Hoewel de meeste starters wel weten wat een curriculum vitae is, is het niet altijd even makkelijk om daadwerkelijk een goed cv op te stellen. Onderstaande tips geven je handvatten bij het maken van een volledig en aantrekkelijk cv.

Doen!
Probeer je bij het opstellen van je curriculum vitae te houden aan de volgende richtlijnen:
Wees volledig
•Noem ook opleidingen die je niet hebt afgemaakt (zet er alleen niet bij dat je geen diploma hebt gehaald, noem alleen de aanvang van de opleiding)
•Begin met de huidige werkzaamheden
•Benoem relevante bijbaantjes
•Benoem ook werkzaamheden waaruit een bepaalde vaardigheid of gedrevenheid blijkt; bijvoorbeeld bestuurswerk of vrijwilligerswerk
•Benoem een eventueel rijbewijs
•Plaats een officiële foto naast je NAW gegevens

Niet doen!
•Lever geen lange teksten aan (een cv is beknopt en overzichtelijk)
•Noem geen hobby’s als uitgaan, je kunt wel noemen dat je van reizen en sporten houdt
•Een bijbaan als afwasser hoef je niet te melden, als het niet relevant is voor de functie
•Ga niet bluffen (ik spreek 20 talen)

De indeling van een curriculum vitae
Een curriculum vitae is in feite een opsomming van jouw ervaringen en kennis. Wees daarom kort en bondig, zodat je cv duidelijk en overzichtelijk wordt.

Aanhef
Bij het opstellen van een officieel document begin je met een aanhef waarin je beschrijft waarover het document gaat. In het geval van een curriculum vitae zet je bijvoorbeeld bovenin het document (of in de kopregel) “curriculum vitae van Kathy van Dam”.

Adres en contactgegevens
Links bovenin (onder de aanhef) plaats je adres en contactgegevens, dus telefoonnummer (eventueel vast en mobiel, of werk & privé) en e-mailadres.

Werkervaring
Na een witregel noem je je (relevante) werkervaring. Je begint met het kopje ‘Werkervaring’, waaronder je begint met het noemen van je meest recente werkervaring. Vergeet ook niet om relevante stages in de opsomming te noteren.

Opleidingen
Na weer een witregel noteer je de opleidingen die je hebt afgerond. Je begint met het kopje ‘opleidingen’ en daaronder plaats je de meest recent afgeronde opleiding. Je eindigt met de middelbare school.

Extra informatie
Naast opleidingen(en) en werkervaring kun je ervoor kiezen om extra informatie over jezelf te geven, zoals talenkennis, softwarekennis, persoonlijke kenmerken, interesses of relevante nevenactiviteiten. Onder een kopje ‘Overige ervaring’ zou je bijvoorbeeld kunnen noemen dat je actief bent geweest in een bestuur of dat je op hoog niveau gesport hebt. Onder een kopje ‘Interesses’ zou je kort je hobby’s kunnen noemen (NIET ‘uitgaan’ noteren!) en onder ‘Persoonlijke kenmerken’ zou je een paar eigenschappen kunnen noemen die jou als persoon typeren. Als de extra informatie vaardigheden betreft, zoals talenkennis, geef dan aan op welk niveau je een taal kunt lezen, schrijven en spreken.